Wat zijn gangbare tarieven voor een lezing?

Dat er voor auteurslezingen vaak niet of nauwelijks betaald wordt, kan voor de Vlaamse Auteursvereniging  niet.

Na raadpleging van onze leden stelden we de volgende richtprijzen voor auteurslezingen voor:

– schoollezingen: minimaal 150 euro per lezing; indien een lezing twee lesuren duurt, is 200 euro een minimum;

– lezingen uit/over eigen werk in bibliotheken, leesclubs, boekhandels of op literaire manifestaties: minimaal 200 euro per lezing (prijzen tussen 200 en 400 euro zijn gebruikelijk);

– themalezingen op aanvraag: minimaal 300 euro per lezing (prijzen tussen 250 en 600 euro zijn gebruikelijk).

De vervoerskosten van en naar een lezing worden supplementair door de organisator betaald. Wie met het openbaar vervoer reist, legt zijn ticket voor; wie met de wagen komt, vraagt een kilometervergoeding (tussen 0,25 en 0,35 euro per km).

Weet dat scholen werkingsmiddelen krijgen, bibliotheken budgetten voor uitbreidingsactiviteiten hebben, socio-culturele organisaties worden gesubsidieerd, leeskringen geld aan gezellige etentjes besteden, bedrijven forse sommen voor managementgoeroes betalen en boekhandels en uitgeverijen een rechtstreeks belang hebben bij je optreden. Aarzel niet om je prijs te stellen.