VAV-nieuwsbrief februari 2018

Actualiteit

 

Nieuwe VAV-website met vernieuwde ledenpagina

Op 1 januari lanceerde VAV haar nieuwe website. We streven er met deze website naar om  onze leden zo goed mogelijk te informeren. Ook de ledenpagina werd vernieuwd: vanaf nu kunnen bezoekers ook zien in welke genres onze leden actief zijn. Op de profielpagina is bovendien ruimte voorzien voor tekst en een foto: je kan deze pagina naar believen invullen, zodat deze als bijkomend promotiekanaal gebruikt kan worden.

Op vraag van een aantal leden kan je ook kiezen of je mailadres wordt getoond aan bezoekers van je profiel. Klik hiervoor op je naam en ga vervolgens naar het icoontje voor instellingen rechts in het scherm, kies ‘profiel aanpassen’ en vink vervolgens het vakje ‘e-mailadres verbergen’ aan.

 

Petitie – een bibliotheek voor iedereen

Sinds 2016 zijn steden en gemeenten niet meer verplicht om een bibliotheek te hebben. Ze bepalen nu zelf of een bibliotheek nodig is en welke werking zij moet uitbouwen. De voorbije jaren werd op vele plekken in Vlaanderen al bespaard op collectie, personeel en werking.

Vind jij dat iedereen toegang moet hebben tot de diensten die de bib aanbiedt en ontwikkelt en wil je dat jouw nieuwe gemeentebestuur in 2019 blijft investeren in de bib? Onderteken dan deze petitie en verspreid hem onder vrienden en kennissen. Zo draag je bij aan een warme en duurzame samenleving met oog voor kennis, innovatie en ontmoeting.

 

Gesubsidieerde auteurslezingen in 2018: wat verandert er?

Het Vlaams Fonds voor de Letteren heeft voor  de auteurslezingen in 2018 enkele wijzigingen doorgevoerd.  De wijzigingen hebben betrekking op drie punten:

  • de minimumvergoedingen worden opgetrokken:
    • 35 euro (ipv 30 euro, wat voorheen als minimum gold) voor lezingen voor een schoolpubliek of in het kader van interculturaliteit of armoedebestrijding;
    • 60 euro (ipv 50 euro) voor lezingen voor een algemeen publiek of leesclubs.
  • alle filialen van boekhandels kunnen een gesubsidieerde lezing aanvragen (voorheen alleen onafhankelijke boekhandels).
  • een auteur kan nu meer dan 3 gesubsidieerde lezingen per dag geven. Het jaarlijkse maximum van 15 gesubsidieerde lezingen blijft behouden.

We wijzen er nogmaals op dat deze vergoedingen minima zijn, en geen gangbare tarieven: raadpleeg onze richttarieven om te zien welke tarieven je minimaal zou moeten hanteren.

Voor meer informatie klik je hier. Het gewijzigde reglement kan je hier raadplegen.

 

Veegwagens & poëzie

Deze week is in Antwerpen een tweede reeks huisvuilwagens gepresenteerd met poëziefragmenten. Dichters die voor dit project werden gevraagd meldden echter dat er geen royaltyvergoeding werd voorzien. VAV nam samen met het VFL contact op met Schepen van Cultuur Caroline Bastiaens, die onze vraag meteen ter harte nam en met terugwerkende kracht alle dichters een vergoeding zal toekennen.

 

VFL-bevraging beurzensysteem

Op de VFL-receptie van 26 januari kondigde directeur Koen Van Bockstal een bevraging over het beurzensysteem aan. VAV is sinds eind vorig jaar reeds begonnen met een reeks ondervragingen, onder meer ook over het beurzensysteem en juicht dit initiatief dan ook toe. Bedenkingen, klachten en suggesties met betrekking tot het beurzensysteem kunt u ons ook altijd melden, bijvoorbeeld via een antwoord op deze mail of via de knop ‘Meldpunt’ onderaan op de voorpagina van onze website.

 

Activiteiten

6 maart, 14u tot 18u. Infoloket in samenwerking met deAuteurs. poëziecentrum, Vrijdagmarkt 36, Gent

Al je individuele vragen van praktische, juridische en fiscale aard kun je in een gesprek onder vier ogen voorleggen aan specialisten.

Wat moet je doen bij inschrijving voor een infoloket? Met het oog op de kwaliteit van de gesprekken vragen wij  twee dingen:

– dat je je komst ten laatste op 2 maart meldt op natalie@auteursvereniging.be. Je krijgt van ons een bevestiging en het precieze uur waarop wij je verwachten;

– dat je bij je aanmelding aangeeft welke vragen je wilt stellen en dat je per mail eventuele documenten doorstuurt, zodat onze medewerkers zich grondig kunnen voorbereiden.

 

VAV sluit de deuren van 12 februari tot 1 maart. Voor dringende zaken kan je terecht bij voorzitter Matthijs de Ridder.