VAV-Nieuwsbrief april 2020

Handleiding bij de belastingaangifte

Ook dit jaar heeft Carlo Van Baelen voor VAV-leden een beknopte gids samengesteld over de belastingaangifte: deze handleiding leidt u door alle rubrieken in uw aangifte.

U vindt het document hier.

Coronamaatregelen: een overzicht

VAV stelde een overzicht samen met de verschillende maatregelen waar u vandaag beroep op kunt doen, en geeft aan bij wie u daarvoor terecht kunt.

U kunt het document raadplegen op de website.

Ook de overige berichten die u de afgelopen weken ontving, kunt u  op onze website raadplegen.

De beheersvennootschappen en corona

Ook uw beheersvennootschap zit niet stil. deAuteurs stelde een overzichtelijke FAQ op en staat u bij met antwoorden op andere vragen. Auteurs aangesloten bij SABAM kunnen hun reserve binnen het sociaal fonds opnemen.

Oproep: laat uw afrekeningen controleren!

Voor de meeste auteurs breekt de periode van de jaarlijkse afrekeningen aan. Ook voor VAV een periode van verhoogde activiteit.

We ontvangen ieder jaar afrekeningen van onze leden met de vraag deze na te kijken, en af en toe stuiten we op onregelmatigheden.De gegevens die we op deze manier verzamelen, geven ons inzicht in de toepassing van het modelcontract. Met name de grote aantallen vernietigingen, gratis exemplaren en afwijkende royalty’s voor verkoop over de grens riepen de afgelopen jaren vragen op.

Om ruimer inzicht te krijgen in hoe het gebruik van het modelcontract evolueert, is het van groot belang dat we veel afrekeningen ontvangen. De gegevens worden uiteraard vertrouwelijk behandeld.

Bij dezen dan ook een nadrukkelijke oproep om uw afrekeningen te bezorgen aan Natalie Ariën. Ook wanneer u geen onregelmatigheden vermoedt – want ook dat levert nuttige informatie op.

Agenda

De VAV-workshops die zijn afgelast, zullen later dit jaar opnieuw ingepland worden.

Algemene Vergadering

Om in regel te blijven met de wettelijke termijnen hopen we de Algemene Vergadering die gepland stond voor 3 mei, te kunnen verplaatsen naar juni. Of dit mogelijk is, zal afhangen van hoe de crisis verloopt. We houden u op de hoogte.