Proza, jeugd en poëzie

3 – 5 juli 2020: SmåBUS-festival

Van 3 tot 5 juli 2020 vindt in het Zweedse Småland voor de tweede maal het SmåBUS 2020 International Children´s and Young Adult Literature Conference plaats. SmåBUS biedt aan een internationaal publiek van jeugdauteurs tal van lezingen en workshops, met als sprekers  onder meer Marit Törnqvist, Jan De Kinder, Bart Moeyaert, Gro Dahle en Fatinha Ramos. Het thema dit jaar: Inspiration & Responsibility. Meer informatie vindt u op de website van SmåBUS

Open brief Kirstin Vanlierde aan Peter Buwalda

Peter Buwalda haalde in De Volkskrant uit naar kinderboeken en hun schrijvers. Kinderboekenschrijfster en gewezen VAV-bestuurslid Kirstin Vanlierde dient hem van repliek. Haar open brief verscheen in De Standaard der Letteren op 5 juli 2019. Mensen zonder fantasie zijn enge wezens Beste meneer Buwalda, U leest nooit kinderboeken, schrijft u in De Volkskrant. Dat is uw goed recht, natuurlijk. Maar u zegt er in één adem bij dat u volwassenen wantrouwt die dat wel doen.

31 juli tot 2 augustus: Cross-overpitch op TAZ

Beheersvennootschap deAuteurs organiseert tijdens Theater aan Zee in Oostende een Cross-overpitch waarvoor professionele makers met een nieuw idee zich kandidaat kunnen stellen. Acht makers worden geselecteerd om hun cross-mediale idee aan een professionele jury voor te stellen. Als je project gekozen wordt door de jury, krijg je de kans om je idee verder uit te werken tijdens een schrijversresidentie, scenarioatelier  of  andere vorm van talentontwikkeling met coaching in 2020. Inschrijven kan tot 16 juni. Klik hier

Gesubsidieerde auteurslezingen in 2018: wat verandert er?

Het Vlaams Fonds voor de Letteren heeft voor  de auteurslezingen in 2018 enkele wijzigingen doorgevoerd.  De wijzigingen hebben betrekking op drie punten: de minimumvergoedingen worden opgetrokken: 35 euro (ipv 30 euro, wat voorheen als minimum gold) voor lezingen voor een schoolpubliek of in het kader van interculturaliteit of armoedebestrijding; 60 euro (ipv 50 euro) voor lezingen voor een algemeen publiek of leesclubs. alle filialen van boekhandels kunnen een gesubsidieerde lezing aanvragen (voorheen alleen onafhankelijke boekhandels). een

Beurzenprogramma van uw beheersvennootschap

Ook dit jaar stellen de beheersvennootschappen Sabam en deAuteurs een beurzenprogramma ter beschikking van hun leden. Met deze programma’s wordt tegemoet gekomen aan auteurs uit de verschillende genres. U kunt het aanbod, de voorwaarden en de deadlines onder de volgende links terugvinden: deAuteurs: informatie volgt weldra Sabam: literatuur en strips; theater