Illustratoren

Een nieuwe pleisterplek voor Illustratoren

Het atelier Illustratieve Vormgeving van PXL-MAD School of Arts te Hasselt heeft omwille van op hand zijnde verbouwingen begin april 2018 zijn toevlucht moeten nemen tot de achtste en negende verdieping van de studententoren tegenover de MAD-campus. Wat aanvankelijk een wat ongemakkelijke opvangplaats leek te zijn, is intussen een fijne plek geworden waar ateliers, leslokalen, zithoeken, een keukentje en twee terrassen met uitzicht op Hasselt in elkaar overlopen en waar het fijn werken en discussiëren is. Om de nieuwe ateliers van Illustratieve Vormgeving officieel in te huldingen en ze open te gooien voor alle illustratoren ten lande organiseren we een dag voor illustratoren, naar analogie met de I-Days van de voormalige Vlaamse Illustratoren Club (VIC), en dit op woensdag 3 oktober 2018 van 11u tot 17u. We hebben Gerda Dendooven en Randall Casaer uitgenodigd om samen met hen te kijken, te praten, te discussiëren, na te denken, te palaveren en te grappen over wat illustratie vroeger, dezer dagen en in de toekomst te betekenen heeft en kan betekenen.  De toegang tot deze illustratorendag bedraagt €25. Voor leden van het VAV en alumni van PXL-MAD is deze illustratorendag gratis. Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen ten laatste op woensdag 19 september via: Christiaan.Nauwelaerts@pxl.be. Het entreegeld wordt ter plekke afgerekend bij aanvang van de illustratorendag. Praktisch: Illustratorendag op woensdag 3 oktober van 11u tot 17u in 8e en 9e verdieping van de studententoren tegenover de PXL-Mad campus (gebouw C), Elfde-Liniestraat 25, 3500 Hasselt, 011/775050.

Gesubsidieerde auteurslezingen in 2018: wat verandert er?

Het Vlaams Fonds voor de Letteren heeft voor  de auteurslezingen in 2018 enkele wijzigingen doorgevoerd.  De wijzigingen hebben betrekking op drie punten: de minimumvergoedingen worden opgetrokken: 35 euro (ipv 30 euro, wat voorheen als minimum gold) voor lezingen voor een schoolpubliek of in het kader van interculturaliteit of armoedebestrijding; 60 euro (ipv 50 euro) voor lezingen voor een algemeen publiek of leesclubs. alle filialen van boekhandels kunnen een gesubsidieerde lezing aanvragen (voorheen alleen onafhankelijke boekhandels). een auteur kan nu meer dan 3 gesubsidieerde lezingen per dag geven. Het jaarlijkse maximum van 15 gesubsidieerde lezingen blijft behouden. We wijzen er nogmaals op dat deze vergoedingen minima zijn, en geen gangbare tarieven: raadpleeg onze richttarieven om te zien welke tarieven je minimaal zou moeten hanteren. Voor meer informatie klik je hier. Het gewijzigde reglement kan je hier raadplegen.

6 november – VAV-bijeenkomst jeugdauteurs en illustratoren

De Vlaamse Kinder- en jeugdliteratuur staat hoog aangeschreven. Ondertussen verdwijnt wel de ene na de andere grote prijs voor kinder- en jeugdboeken. Vorig jaar verdween De Leeswelp, het tijdschrift waarin de kinder- en jeugdromans uitgebreid aan bod kwamen. In uitgeverijen primeert steeds meer het rendement op de kwaliteit, iets wat de laatste weken nogmaals pijnlijk duidelijk werd. Hoe kunnen we in dit klimaat de hoge kwaliteit, waar we terecht fier op mogen zijn, behouden? Wat moet er gebeuren om de kinder- jeugdliteratuur op de kaart te houden? De jaarlijkse Kinderboekendag is alvast een positief initiatief van kinderauteurs en illustratoren zelf. En het mag gerust meer zijn. Wie zijn huidige en/of mogelijke nieuwe partners om de jeugdliteratuur te ondersteunen op een positieve manier? Wie kan de prijzen – een vorm van erkenning- nieuw leven inblazen?  Wat mogen we verwachten van een uitgeverij? Hoe wijzen we op het belang van goede minder- en jeugdboeken in de ontwikkeling van kinderen en jongeren? Wat kan er nog meer gebeuren?   We nodigen u graag uit op 6 november, 19u, om in de kantoren van VAV (Te Boelaerlei 37, Borgerhout) daarover met elkaar van gedachten te wisselen. Graag een seintje indien u aanwezig wil zijn.

Beurzenprogramma van uw beheersvennootschap

Ook dit jaar stellen de beheersvennootschappen Sabam en deAuteurs een beurzenprogramma ter beschikking van hun leden. Met deze programma’s wordt tegemoet gekomen aan auteurs uit de verschillende genres. U kunt het aanbod, de voorwaarden en de deadlines onder de volgende links terugvinden: deAuteurs: informatie volgt weldra Sabam: literatuur en strips; theater

20 februari, 23 april en 21 mei – Workshop: schrijven in groep begeleiden

Creatief Schrijven organiseert deze vorming voor auteurs  die kennis willen maken met hoe je schrijven in groep en (online) coachen van schrijfliefhebbers aanbrengt en uitvoert. De vorming beoogt een integratie van creatief schrijven in een werkveld van je keuze en vormt een voorbereiding op een tweejarige opleiding tot schrijfcoach (vroeger opleiding schrijfdocent), die start in 2017. Voor meer informatie klikt u hier.