Illustratoren

31 juli tot 2 augustus: Cross-overpitch op TAZ

Beheersvennootschap deAuteurs organiseert tijdens Theater aan Zee in Oostende een Cross-overpitch waarvoor professionele makers met een nieuw idee zich kandidaat kunnen stellen. Acht makers worden geselecteerd om hun cross-mediale idee aan een professionele jury voor te stellen. Als je project gekozen wordt door de jury, krijg je de kans om je idee verder uit te werken tijdens een schrijversresidentie, scenarioatelier  of  andere vorm van talentontwikkeling met coaching in 2020. Inschrijven kan tot 16 juni. Klik hier voor meer informatie en voorwaarden

Een nieuwe pleisterplek voor Illustratoren

Het atelier Illustratieve Vormgeving van PXL-MAD School of Arts te Hasselt heeft omwille van op hand zijnde verbouwingen begin april 2018 zijn toevlucht moeten nemen tot de achtste en negende verdieping van de studententoren tegenover de MAD-campus. Wat aanvankelijk een wat ongemakkelijke opvangplaats leek te zijn, is intussen een fijne plek geworden waar ateliers, leslokalen, zithoeken, een keukentje en twee terrassen met uitzicht op Hasselt in elkaar overlopen en waar het fijn werken en discussiëren is. Om de nieuwe ateliers van Illustratieve Vormgeving officieel in te huldingen en ze open te gooien voor alle illustratoren ten lande organiseren we een dag voor illustratoren, naar analogie met de I-Days van de voormalige Vlaamse Illustratoren Club (VIC), en dit op woensdag 3 oktober 2018 van 11u tot 17u. We hebben Gerda Dendooven en Randall Casaer uitgenodigd om samen met hen te kijken, te praten, te discussiëren, na te denken, te palaveren en te grappen over wat illustratie vroeger, dezer dagen en in de toekomst te betekenen heeft en kan betekenen.  De toegang tot deze illustratorendag bedraagt €25. Voor leden van het VAV en alumni van PXL-MAD is deze illustratorendag gratis. Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen ten laatste op woensdag 19 september via: Christiaan.Nauwelaerts@pxl.be. Het entreegeld wordt ter plekke afgerekend bij aanvang van de illustratorendag. Praktisch: Illustratorendag op woensdag 3 oktober van 11u tot 17u in 8e en 9e verdieping van de studententoren tegenover de PXL-Mad campus (gebouw C), Elfde-Liniestraat 25, 3500 Hasselt, 011/775050.

Gesubsidieerde auteurslezingen in 2018: wat verandert er?

Het Vlaams Fonds voor de Letteren heeft voor  de auteurslezingen in 2018 enkele wijzigingen doorgevoerd.  De wijzigingen hebben betrekking op drie punten: de minimumvergoedingen worden opgetrokken: 35 euro (ipv 30 euro, wat voorheen als minimum gold) voor lezingen voor een schoolpubliek of in het kader van interculturaliteit of armoedebestrijding; 60 euro (ipv 50 euro) voor lezingen voor een algemeen publiek of leesclubs. alle filialen van boekhandels kunnen een gesubsidieerde lezing aanvragen (voorheen alleen onafhankelijke boekhandels). een auteur kan nu meer dan 3 gesubsidieerde lezingen per dag geven. Het jaarlijkse maximum van 15 gesubsidieerde lezingen blijft behouden. We wijzen er nogmaals op dat deze vergoedingen minima zijn, en geen gangbare tarieven: raadpleeg onze richttarieven om te zien welke tarieven je minimaal zou moeten hanteren. Voor meer informatie klik je hier. Het gewijzigde reglement kan je hier raadplegen.

Beurzenprogramma van uw beheersvennootschap

Ook dit jaar stellen de beheersvennootschappen Sabam en deAuteurs een beurzenprogramma ter beschikking van hun leden. Met deze programma’s wordt tegemoet gekomen aan auteurs uit de verschillende genres. U kunt het aanbod, de voorwaarden en de deadlines onder de volgende links terugvinden: deAuteurs: informatie volgt weldra Sabam: literatuur en strips; theater

Illustratoren na stopzetting VIC

In het voorjaar van 2015 zette de Vlaamse Illustratoren Club haar activiteiten stop. De belangrijkste reden hiervoor was het grote engagement dat nodig was om de club draaiende te houden. Dit bleek op termijn onhoudbaar: alle bestuursleden vervulden hun bestuursopdracht als vrijwilligers, naast de eigen professionele activiteiten. VIC en VAV werken al meerdere jaren samen – terwijl VIC zich richtte op het creatieve aspect van het illustratorenschap, behartigt VAV de meer zakelijke kant van het verhaal. Door een samenwerkingsconvenant waren VIC-leden meteen ook aangesloten bij VAV. Hun VAV-lidmaatschap blijft geldig, en een vertegenwoordiger van VIC zal actief blijven binnen het VAV-bestuur om de belangen van illustratoren te behartigen. Indien blijkt dat er nood is aan een creatievere invulling, dan kan een werkgroep worden opgericht die enkele VIC-activiteiten nieuw leven inblaast.