19 november – Infoloket Antwerpen

Op dinsdag 19 november organiseert de Vlaamse Auteursvereniging in samenwerking met de beheersvennootschap deAuteurs van 14u tot 18u een infoloket in haar kantoren in Borgerhout (Te Boelaerlei 37). Tijdens het infoloket behandelen we individuele vragen van onze leden in een persoonlijk gesprek. Concreet kunt u er terecht voor: individueel juridisch advies, informatie over de fiscale regeling voor auteursrechten, nalezen van contracten, informatie over de beheersvennootschap deAuteurs Maar ook meer algemene vragen zijn welkom: onze medewerkers zullen

2 oktober – voorstelling nieuw modelcontract

De herziening van het modelcontract dat door de Vlaamse Auteursvereniging en de Groep Algemene Uitgevers (GAU) onderhandeld werd is een feit. We berichtten eerder al over de veranderingen, en binnenkort wordt het nieuwe contract officieel gelanceerd. Graag nodigen we u uit op de voorstelling van dit nieuwe modelcontract op woensdag 2 oktober 2019 in de Masereelzaal van het Vlaams Parlement (Leuvenseweg 86, 1000 Brussel). Matthijs de Ridder en Vé Bobelyn zullen namens respectievelijk de VAV

Save the date – 21 december VAV-Werkcongres

Noteer deze datum alvast in je agenda: op zaterdag 21 december 2019 organiseert de Vlaamse Auteursvereniging de elfde editie van haar werkcongres, dé dag in het jaar waarop de boekensector naar goede gewoonte verzamelen blaast – dit jaar in het Letterenhuis in Antwerpen. We maken ons op voor een razend interessante, maar ook gezellige dag met tal van panelgesprekken en discussiemomenten. En met opnieuw veel wandelgangen. Het Werkcongres is inmiddels uitgegroeid tot een van de

Workshop: dossier samenstellen voor Literatuur Vlaanderen

Literatuur Vlaanderen (LV) kent jaarlijks beurzen toe voor de verschillende genres; het betreft stimuleringsbeurzen, werkbeurzen en projectbeurzen. Met deze beurzen kan een auteur tijd vrijmaken voor het schrijven van een boek. Elke auteur die voldoet aan de voorwaarden kan hiervoor een aanvraag indienen. Zo’n aanvraag begint bij een sterk dossier. Op 7 november biedt VAV u een workshop aan, waarbij Matthijs de Ridder en Paul Verrept tips geven over de samenstelling van een goed dossier.

3 – 5 juli 2020: SmåBUS-festival

Van 3 tot 5 juli 2020 vindt in het Zweedse Småland voor de tweede maal het SmåBUS 2020 International Children´s and Young Adult Literature Conference plaats. SmåBUS biedt aan een internationaal publiek van jeugdauteurs tal van lezingen en workshops, met als sprekers  onder meer Marit Törnqvist, Jan De Kinder, Bart Moeyaert, Gro Dahle en Fatinha Ramos. Het thema dit jaar: Inspiration & Responsibility. Meer informatie vindt u op de website van SmåBUS