3 – 5 juli 2020: SmåBUS-festival

Van 3 tot 5 juli 2020 vindt in het Zweedse Småland voor de tweede maal het SmåBUS 2020 International Children´s and Young Adult Literature Conference plaats. SmåBUS biedt aan een internationaal publiek van jeugdauteurs tal van lezingen en workshops, met als sprekers  onder meer Marit Törnqvist, Jan De Kinder, Bart Moeyaert, Gro Dahle en Fatinha Ramos. Het thema dit jaar: Inspiration & Responsibility. Meer informatie vindt u op de website van SmåBUS

31 juli tot 2 augustus: Cross-overpitch op TAZ

Beheersvennootschap deAuteurs organiseert tijdens Theater aan Zee in Oostende een Cross-overpitch waarvoor professionele makers met een nieuw idee zich kandidaat kunnen stellen. Acht makers worden geselecteerd om hun cross-mediale idee aan een professionele jury voor te stellen. Als je project gekozen wordt door de jury, krijg je de kans om je idee verder uit te werken tijdens een schrijversresidentie, scenarioatelier  of  andere vorm van talentontwikkeling met coaching in 2020. Inschrijven kan tot 16 juni. Klik hier

9 – 14 september 2019. Viceversa-workshop voor vertalers Nederlands – Duits – Nederlands

Van 9 tot 14 september vindt de tweede ViceVersa-workshop voor vertalers Duits-Nederlands en Nederlands-Duits plaats in het Europäische Übersetzer-Kollegium in het Duitse Straelen, onder leiding van Anne Folkertsma en Gregor Seferens. Het doel van de workshop is internationale uitwisseling en expertisebevordering op basis van lopende vertaalprojecten en urgente vertaalproblemen. Deelname-, reis- en verblijfkosten worden vergoed. Er is plek voor tien zowel ervaren als beginnende deelnemers. Alle literaire genres zijn welkom. Wat moet u doen? Vertalers

7 mei – Infoloket Antwerpen

Op dinsdag 7 mei organiseert de Vlaamse Auteursvereniging in samenwerking met de beheersvennootschap deAuteurs van 14u tot 18u een infoloket in haar kantoren in Borgerhout (Te Boelaerlei 37). Tijdens het infoloket behandelen we individuele vragen van onze leden in een persoonlijk gesprek. Concreet kunt u er terecht voor: individueel juridisch advies, informatie over de fiscale regeling voor auteursrechten, nalezen van contracten, informatie over de beheersvennootschap deAuteurs Maar ook meer algemene vragen zijn welkom: onze medewerkers zullen

Oproep: laat je afrekeningen controleren!

Voor de meeste auteurs breekt de periode van de jaarlijkse afrekeningen aan. Ook voor VAV een periode van verhoogde activiteit, die ons erg waardevolle informatie oplevert. We ontvangen jaarlijks afrekeningen van onze leden met de vraag deze na te kijken, en af en toe stuiten we op onregelmatigheden. Deze geven ons het nodige inzicht om desgewenst  in te grijpen wanneer een bepaalde afwijking in een afrekening een structurele praktijk blijkt. Met name de grote aantallen vernietigingen,