Nieuw modelcontract voorgesteld

Antwerpen, 2 oktober 2019 – Vandaag stelden GAU en VAV het nieuwe modelcontract tussen uitgevers en auteurs voor in het Vlaams Parlement. Het biedt beide partijen een instrument met algemene principes en afspraken om onderhandelingen te faciliteren. Moderne tijden vragen om een moderne aanpak. Die boodschap namen de Vlaamse Auteursvereniging (VAV) en de Groep Algemene Uitgevers (GAU) samen ter harte. Het resultaat is een nieuw modelcontract voor algemene uitgaven dat helemaal up-to-date is en conform

Auteursrecht en belastingen

Flanders DC publiceerde een volledig en handig overzicht over hoe fiscaal met auteursrechten om te gaan. Je vindt er een samenvatting van de wetgeving, de bedragen, de regels, bestaande rulings en tips voor een correcte facturatie. Ga hier naar het artikel

2 oktober – voorstelling nieuw modelcontract

De herziening van het modelcontract dat door de Vlaamse Auteursvereniging en de Groep Algemene Uitgevers (GAU) onderhandeld werd is een feit. We berichtten eerder al over de veranderingen, en binnenkort wordt het nieuwe contract officieel gelanceerd. Graag nodigen we u uit op de voorstelling van dit nieuwe modelcontract op woensdag 2 oktober 2019 in de Masereelzaal van het Vlaams Parlement (Leuvenseweg 86, 1000 Brussel). Matthijs de Ridder en Vé Bobelyn zullen namens respectievelijk de VAV

Gaea Schoeters over de impasse van de mid careers

VAV-bestuurslid Gaea Schoeters waarschuwt in Rekto:Verso voor het huidige korte-termijn-rendabiliteitsdenken dat zich heeft geïnstalleerd binnen het Vlaamse cultuurbeleid, en beschrijft hoe de gebrekkige ondersteuning van mid careers het gebrek aan professionalisering in de hand werkt. Met onvermijdelijk gevolgen voor de kwaliteit van de Vlaamse letteren. Ze raakt hiermee aan een misnoegen dat door meerdere auteurs gedeeld wordt. VAV zal hier wellicht dieper op ingaan tijdens het volgende Werkcongres (datum volgt weldra). U leest het artikel

Workshop: dossier samenstellen voor het VFL

Het Vlaams Fonds voor de Letteren kent jaarlijks beurzen toe voor de verschillende genres; het betreft stimuleringsbeurzen, werkbeurzen en projectbeurzen. Met deze beurzen kan een auteur tijd vrijmaken voor het schrijven van een boek. Elke auteur die voldoet aan de voorwaarden kan hiervoor een aanvraag indienen. Zo’n aanvraag begint bij een sterk dossier. Op 7 november biedt VAV u een workshop aan, waarbij Matthijs de Ridder en Paul Verrept tips geven over de samenstelling van