19 november – Infoloket Antwerpen

Op dinsdag 19 november organiseert de Vlaamse Auteursvereniging in samenwerking met de beheersvennootschap deAuteurs van 14u tot 18u een infoloket in haar kantoren in Borgerhout (Te Boelaerlei 37). Tijdens het infoloket behandelen we individuele vragen van onze leden in een persoonlijk gesprek. Concreet kunt u er terecht voor: individueel juridisch advies, informatie over de fiscale regeling voor auteursrechten, nalezen van contracten, informatie over de beheersvennootschap deAuteurs Maar ook meer algemene vragen zijn welkom: onze medewerkers zullen

Nieuw modelcontract voorgesteld

Antwerpen, 2 oktober 2019 – Vandaag stelden GAU en VAV het nieuwe modelcontract tussen uitgevers en auteurs voor in het Vlaams Parlement. Het biedt beide partijen een instrument met algemene principes en afspraken om onderhandelingen te faciliteren. Moderne tijden vragen om een moderne aanpak. Die boodschap namen de Vlaamse Auteursvereniging (VAV) en de Groep Algemene Uitgevers (GAU) samen ter harte. Het resultaat is een nieuw modelcontract voor algemene uitgaven dat helemaal up-to-date is en conform

Auteursrecht en belastingen

Flanders DC publiceerde een volledig en handig overzicht over hoe fiscaal met auteursrechten om te gaan. Je vindt er een samenvatting van de wetgeving, de bedragen, de regels, bestaande rulings en tips voor een correcte facturatie. Ga hier naar het artikel

2 oktober – voorstelling nieuw modelcontract

De herziening van het modelcontract dat door de Vlaamse Auteursvereniging en de Groep Algemene Uitgevers (GAU) onderhandeld werd is een feit. We berichtten eerder al over de veranderingen, en binnenkort wordt het nieuwe contract officieel gelanceerd. Graag nodigen we u uit op de voorstelling van dit nieuwe modelcontract op woensdag 2 oktober 2019 in de Masereelzaal van het Vlaams Parlement (Leuvenseweg 86, 1000 Brussel). Matthijs de Ridder en Vé Bobelyn zullen namens respectievelijk de VAV

Save the date – 21 december VAV-Werkcongres

Noteer deze datum alvast in je agenda: op zaterdag 21 december 2019 organiseert de Vlaamse Auteursvereniging de elfde editie van haar werkcongres, dé dag in het jaar waarop de boekensector naar goede gewoonte verzamelen blaast – dit jaar in het Letterenhuis in Antwerpen. We maken ons op voor een razend interessante, maar ook gezellige dag met tal van panelgesprekken en discussiemomenten. En met opnieuw veel wandelgangen. Het Werkcongres is inmiddels uitgegroeid tot een van de