6 november – VAV-bijeenkomst jeugdauteurs en illustratoren

De Vlaamse Kinder- en jeugdliteratuur staat hoog aangeschreven.

Ondertussen verdwijnt wel de ene na de andere grote prijs voor kinder- en jeugdboeken. Vorig jaar verdween De Leeswelp, het tijdschrift waarin de kinder- en jeugdromans uitgebreid aan bod kwamen. In uitgeverijen primeert steeds meer het rendement op de kwaliteit, iets wat de laatste weken nogmaals pijnlijk duidelijk werd.

Hoe kunnen we in dit klimaat de hoge kwaliteit, waar we terecht fier op mogen zijn, behouden? Wat moet er gebeuren om de kinder- jeugdliteratuur op de kaart te houden?

De jaarlijkse Kinderboekendag is alvast een positief initiatief van kinderauteurs en illustratoren zelf.

En het mag gerust meer zijn. Wie zijn huidige en/of mogelijke nieuwe partners om de jeugdliteratuur te ondersteunen op een positieve manier?

Wie kan de prijzen – een vorm van erkenning- nieuw leven inblazen?  Wat mogen we verwachten van een uitgeverij? Hoe wijzen we op het belang van goede minder- en jeugdboeken in de ontwikkeling van kinderen en jongeren?

Wat kan er nog meer gebeuren?

We nodigen u graag uit op 6 november, 19u, om in de kantoren van VAV (Te Boelaerlei 37, Borgerhout) daarover met elkaar van gedachten te wisselen.

Graag een seintje indien u aanwezig wil zijn.