Fiscaal statuut voor freelance-opdrachten vanaf 1 juli 2017

Tot op heden werden (schrijf)opdrachten voor kranten en tijdschriften vaak volledig vergoed onder de bevrijdende voorheffing op auteursrechten. De toepassing van deze regeling op journalistieke teksten werd echter betwist door de belastingadministratie, en een aantal auteurs werden bij controle teruggefloten – met een rechtzetting (in hun nadeel) tot gevolg. Een deel van de vergoeding werd geherkwalificeerd als beroepsinkomsten.

De Vlaamse kranten- en tijdschriftenuitgevers en de Vlaamse Vereniging van Journalisten VVJ hebben met de fiscus via een ruling duidelijkheid én rechtszekerheid bereikt over het fiscale statuut van freelance-opdrachten en occasionele (schrijf)opdrachten voor losse medewerkers. Dit Protocolakkoord vind je hier.

Deze rulingovereenkomst zal door de belastingdiensten als algemeen geldend en bindend worden aanzien voor dit type opdrachten. Afwijkingen zullen in het nadeel van de auteur worden beoordeeld.

Hieronder lichten we  kort de gevolgen en verplichtingen voor de auteurs toe:

De inhoud van dit artikel is uitsluitend toegankelijk voor VAV-leden. Log in indien u lid bent. Nog geen lid? Vraag hier uw lidmaatschap aan.

Aanmelden voor bestaande gebruikers
 Onthoud mij