Theater

Toneelschrijfprijs 2017: oproep

Ook dit jaar reikt de Taalunie de Toneelschrijfprijs uit aan een toneeltekst die in het seizoen 2016-2017 in première is gegaan. De Taalunie Toneelschrijfprijs heeft als doel de Nederlandstalige toneelschrijfkunst en de opvoering van Nederlandstalig toneelwerk te stimuleren. De prijs bedraagt 10.000 euro, en wordt uitgereikt aan de auteur van een oorspronkelijk Nederlandstalig toneelwerk. De prijs geeft een auteur de kans zijn of haar schrijverschap verder te ontwikkelen. Inzendingen worden verwacht voor 15 juni. Voor meer informatie en het inschrijvingsformulier verwijzen we naar http://taalunieversum.org/inhoud/taalunie-toneelschrijfprijs en http://taalunieversum.org/inhoud/toneelschrijfprijs/reglement-taalunie-toneelschrijfprijs

Beurzenprogramma van uw beheersvennootschap

Ook dit jaar stellen de beheersvennootschappen Sabam en deAuteurs een beurzenprogramma ter beschikking van hun leden. Met deze programma’s wordt tegemoet gekomen aan auteurs uit de verschillende genres. U kunt het aanbod, de voorwaarden en de deadlines onder de volgende links terugvinden: deAuteurs: informatie volgt weldra Sabam: literatuur en strips; theater

Provinciale Prijs Letterkunde Oost-Vlaanderen

De provincie Oost-Vlaanderen kent in 2017 voor de laatste keer de Provinciale Prijs Letterkunde toe aan een auteur die in Oost-Vlaanderen geboren is of er 5 jaar woont. Dit jaar is het de beurt aan toneel en poëzie. De dichtbundels, toneelstukken of libretto’s worden uiterlijk op 15 april verwacht. Voor meer informatie, het reglement en het inschrijvingsformulier klikt u hier.

Driejarige workshop A.R.S.

De vzw WRITE ON biedt auteurs met theaterambities de mogelijkheid deel te nemen aan een workshop in Malle of Neerpelt. 10 auteurs zullen samen met 10 regisseurs en 10 acteurs gedurende drie jaar gecoacht worden door ervaren theatermakers. Ieder lesjaar (2016, 2017, 2018) bestaat uit 180 contacturen, verspreid over 4 residentiële weekends, telkens van vrijdagavond tot zondagavond. Wat moet u doen? Stuur voor 31 december 2015 een e-mail met theater-cv en een motivatie (samen max. 1 pagina A4) naar [email protected] Prijs per lesjaar: 1.500 euro. Meer informatie vindt u hier.

Monty zoekt beloftevolle theaterauteurs voor het Schrijversgevang

Met het Schrijversgevang wil Monty een oefenruimte bieden aan beloftevolle theaterauteurs, hen stimuleren en een impuls betekenen voor het schrijven van Nederlandstalige theaterteksten. Wat? Voor het Schrijversgevang laten drie beloftevolle theaterauteurs zich een week lang opsluiten in Monty. Op vijf dagen tijd moet ieder van hen op de proppen komen met een nieuwe, afgewerkte theatertekst. Op het einde van dag vijf worden de teksten verdeeld onder drie doorwinterde theatergezelschappen. Zij brengen de nieuwe pennenvruchten twee dagen later op scène. Gekruid met de nodige dosis deadline-adrenaline voor auteurs én acteurs levert dit steevast verfrissend theater op. Theaterauteurs krijgen een mogelijkheid om geconcentreerd aan een opdracht te werken. Ze kunnen hun tekst meteen testen. Doordat hun werk op scène wordt gebracht door ervaren gezelschappen, zien ze wat werkt en niet werkt. Monty is op zoek naar beloftevolle theaterauteurs die zich vijf dagen lang vrijwillig laten opsluiten in hetSchrijversgevang. De kultuurfaktorij zoekt geen absolute starters, maar schrijvers die al enkele teksten neergepend hebben. Geïnteresseerd om deel te nemen aan het Schrijversgevang? Stuur voor 15 april je bio samen met twee recente theaterteksten naar [email protected]