Proza, jeugd en poëzie

Gesubsidieerde auteurslezingen in 2018: wat verandert er?

Het Vlaams Fonds voor de Letteren heeft voor  de auteurslezingen in 2018 enkele wijzigingen doorgevoerd.  De wijzigingen hebben betrekking op drie punten: de minimumvergoedingen worden opgetrokken: 35 euro (ipv 30 euro, wat voorheen als minimum gold) voor lezingen voor een schoolpubliek of in het kader van interculturaliteit of armoedebestrijding; 60 euro (ipv 50 euro) voor lezingen voor een algemeen publiek of leesclubs. alle filialen van boekhandels kunnen een gesubsidieerde lezing aanvragen (voorheen alleen onafhankelijke boekhandels). een

19 tot 21 september 2018 – Internationaal kinder- en jeugdliteratuurfestival in het hart van Småland

Onder het thema ‘Vertelkracht en leesplezier’ biedt SmåBUS (vereniging voor Kinder- en Jeugdliteratuur Småland) schrijvers en illustratoren een platform waarop inspiratie en vakkennis over kinder- en jeugdliteratuur gestimuleerd worden. Hier komen gepubliceerde kinderboekenauteurs en -illustratoren elkaar tegen in een inspirerende omgeving tijdens lezingen, workshops en 1001 spontane ontmoetingen: een heerlijke mix van jonge en minder jonge boekenmensen uit verschillende landen, met verschillende opvattingen, maar allen met respect voor elkaar en voor het belang van kwalitatief hoogstaande

6 november – VAV-bijeenkomst jeugdauteurs en illustratoren

De Vlaamse Kinder- en jeugdliteratuur staat hoog aangeschreven. Ondertussen verdwijnt wel de ene na de andere grote prijs voor kinder- en jeugdboeken. Vorig jaar verdween De Leeswelp, het tijdschrift waarin de kinder- en jeugdromans uitgebreid aan bod kwamen. In uitgeverijen primeert steeds meer het rendement op de kwaliteit, iets wat de laatste weken nogmaals pijnlijk duidelijk werd. Hoe kunnen we in dit klimaat de hoge kwaliteit, waar we terecht fier op mogen zijn, behouden? Wat

Informatieavond voor jeugdauteurs van Querido

VAV nodigde haar leden die uitgeven bij Querido Kinderboeken uit voor een informatieavond op 25 oktober , waar bekeken wordt welke gevolgen een en ander heeft voor de lopende contracten. Op die avond zal ook een jurist aanwezig zijn.  Andere auteurs die betrokken zijn en die geïnteresseerd zijn om deel te nemen kunnen contact opnemen met Natalie Ariën op natalie@auteursvereniging.be.

Beurzenprogramma van uw beheersvennootschap

Ook dit jaar stellen de beheersvennootschappen Sabam en deAuteurs een beurzenprogramma ter beschikking van hun leden. Met deze programma’s wordt tegemoet gekomen aan auteurs uit de verschillende genres. U kunt het aanbod, de voorwaarden en de deadlines onder de volgende links terugvinden: deAuteurs: informatie volgt weldra Sabam: literatuur en strips; theater